Goed werkgeverschap

ontwikkel jouw medewerkers

Jij, eigenaar van een productiebedrijf met 40 man in dienst, wil iets doen voor de binding van je werknemers. Hierbij denk je aan de binding aan jouw bedrijf maar ook aan de binding onderling. En dit jaar eens een keer geen vlotten bouwen of ander welbekend teamuitje. Je wil iets met inhoud, waarmee jij je werknemers blij maakt. Iets met inhoud en inzicht. Wat ga jij doen?

“Dit is nu één van de vragen die meerdere keren per jaar bij ons voorbij komt” vertelt Ard Heuten van Zaakkracht. “Ondernemers die verder kijken dan het nu. Die het bedrijf willen verbeteren en snappen dat een organisatie zich pas kan ontwikkelen als medewerkers zich ontwikkelen. Precies het vlak waarop wij ondersteuning kunnen bieden”. Bij Zaakkracht werken we daarom onder andere met persoonlijkheidsanalyses, ook als teambuildingactiviteit. Dat klinkt misschien niet gelijk logisch maar de praktijk wijst uit dat dit het wel is. Even terugkijkend naar de vraag vanuit de eigenaar van het productiebedrijf:

“Door het aanbieden van persoonlijkheidsanalyses aan alle medewerkers krijgt iedereen inzicht in zijn of haar kwaliteiten. Een vlot bouwen biedt ook inzicht, alleen niet op de vlakken die je nu wel aanpakt. Je geeft medewerkers eigenlijk een cadeautje, namelijk inzicht in zichzelf. Het zet mensen aan het denken en inspireert het kijken naar de eigen kwaliteiten en wat iemand wellicht in de toekomst nog graag wil bereiken. Een startpunt voor verdere ontwikkeling en daarmee ook de binding van medewerkers aan het bedrijf” aldus Ard.

Terug bij het productiebedrijf. Eigenlijk draait het best lekker. Toch blijft er twijfel of iedereen wel op de juiste plek zit. De kwaliteit per medewerker is er wel, dat ziet hij ook. Maar kan de samenwerking nog verbeteren? Kan de communicatie verbeteren, innoveren? Hij denkt van wel, alleen het hoe is lastig in te vullen. “En daar springen wij in” zegt Ard. “Wij kunnen bij elke medewerker persoonlijkheidsanalyses af nemen, wat natuurlijk per persoon interessant is. En even voor alle duidelijkheid, je kunt het nooit verkeerd doen hé. Iedereen heeft kwaliteiten en soms nog meer dan waar iemand zich van bewust is! Alleen kwaliteiten in de verkeerde samenstelling, individueel en als team, remt medewerkers en bedrijven af in de groei. Na het individuele traject kijken we dan verder naar het team. Is de samenstelling juist? Komen ieders kwaliteiten aan bod? En willen werknemers wel doen wat ze nu doen of dromen ze eigenlijk over iets anders? Dat brengen wij in kaart”

Nadat alle persoonlijkheidsanalyses zijn afgenomen, is er één ding duidelijk geworden. Niet alle leden binnen het MT voelen zich daar op hun plek. Voor enkelen is het doel waarom ze daar zitten niet duidelijk, voor een anders mist bijvoorbeeld een toekomstvisie. De kwaliteiten van de mensen zijn er zeker maar ze kunnen op deze manier niet ten volle ingezet worden. Conclusie, het MT in deze vorm is niet effectief.

“Hier houdt de dienstverlening natuurlijk niet op. We hebben het bedrijf inzicht gegeven door deze vorm van teambuilding. Maar we laten een bedrijf natuurlijk niet zo achter. We hebben samen gekeken naar de beste samenstelling van het nieuwe MT en hier invulling aan gegeven. Zodat het bedrijf en alle medewerkers zich zelf dan ook weer verder ontwikkelen” aldus Ard.

Het productiebedrijf? Dat gaat gelukkig heel goed. Het nieuwe MT gaat er volop tegenaan. En de medewerkers die het MT hebben verlaten? Die zijn eigenlijk net zo blij als diegene die er in zijn gebleven. Waarom? Omdat zij zijn uitgedaagd, geïnspireerd en weten waar de eigen kwaliteiten liggen en kunnen deze nu ook op de juiste manier inzetten. En dat is goed werkgeverschap!